کشورهای عربی خلیج فارس و  بریکس

تغییر مداوم سیاست های آمریکا و قابل اعتماد نبودن واشنگتن موجب شده تا کشورهای عرب منطقه تلاش کنند با گسترش شبکه ای از روابط با قدرت های نوین جهانی و از جمله اعضای بریکس، منافع راهبردی خود را تامین کنند و برای جهان چندقطبی آینده به ائتلاف سازی های خود تنوع بخشند.

به گرارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی به قلم «یوسف حمود» آورده است: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می کنند، چشم انداز جدیدی از روابط را با کشورهای دیگر ترسیم کنند. این کشورها سعی دارند روابط راهبردی خود را با کشورها و سازمان های جهانی تقویت کنند زیرا آنها به دنبال تنوع بخشی اقتصاد خود و فاصله گرفتن از وابستگی به درآمدهای نفتی و ایجاد فرصت اقتصادی برای شهروندان شان هستند.

دولت های عربی در این راستا همکاری با کشورهای مختلف را راهی برای تحقق اهداف و نگرش خود می دانند و در این همکاری ها به طور ویژه بر روی اقتصاد سبز، اقتصاد دیجیتال، گردشگری پایدار و پژوهش و ابتکار تمرکز کرده اند.

در روز دهم سپتامبر گذشته وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سه تن از رهبران کشورهای بزرگ عضو بریکس از جمله روسیه، هند و بزریل دیدار کردند. همچنین یک روز بعد «جاسم البدیوی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با «لی چیانگ» نخست وزیر و رئیس شورای دولت چین نشست جداگانه ای برگزار کرد.

این نشست ها تلاشی از سوی دولت های عربی برای گشایش افق جدیدی از مبادلات و تقویت روابط راهبردی با کشورها و سازمان های جهانی با هدف تامین منافع است. در این نشست ها بیشتر بر روی مسائل اقتصادی تمرکز شد و همکاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر و فناوری مورد تاکید قرار گرفت. زیرا همکاری در این زمینه ها پیشران توسعه در حوزه های فناوری مالی است.

 کشورهای عربی خلیج فارس و  بریکس

جاسم البدیوی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد یک ابتکار مشترک میان شورای همکاری خلیج فارس و هند به امضا رسیده است که به موجب آن روابط دوجانبه تقویت می شود. او همچنین اعلام کرد روابط این کشورها با برزیل چارچوب گسترده ای دارد و حجم مبادلات تجاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بزریل حدود ۲۱.۹ میلیارد دلار است. وی ابراز امیدواری کرد که این رقم افزایش یابد.

برگزاری نشست نشان داد که دو طرف به اهمیت تقویت گفت و گو و روابط مشترک پی برده اند. دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس درباره نشست مشترک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و چین هم گفت در این نشست راه های همکاری دوجانبه بررسی شد.

«عبدالعزیز العنجری» مدیر اجرایی مرکز پژوهش ها و بررسی های «ریکونسنس» کویت گفت همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با روسیه، هند، برزیل و چین در چارچوب تقویت روابط تجاری و اقتصادی حرکت می کند. مهمترین بخش هایی که دو طرف برای تقویت روابط در آن تلاش می کنند بخش انرژی، فناوری و صنایع تبدیلی است زیرا این کشورها بازار بزرگی برای انرژی هستند و فرصت های سرمایه گذاری مطلوبی دارند.

وی تصریح کرد البته نمی توان بعد ژئوپلتیک را نادیده گرفت. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال تحقق موازنه در روابط بین المللی خود به ویژه با افزایش تنش میان آمریکا و چین و کاهش نفوذ کشورهای اروپایی هستند. این تحولات در نتیجه تغییر مداوم سیاست خارجی آمریکا است زیرا به دلیل همین تغییرات، کشورهای منطقه احساس می کنند که دیگر نمی توان به طور کامل به آمریکا به عنوان یک شریک اعتماد کرد. از این رو، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تقویت روابط یکجانبه با واشنگتن تلاش نمی کنند، بلکه سعی دارند با گسترش شبکه ای از روابط با قدرت های جهانی منافع راهبردی خود را تامین کنند و برای جهان چند قطبی آینده، به ائتلاف سازی های خود تنوع بدهند.

پایان//

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =